Så bör en butiksstädning gå till

Har man en butik, är det mycket viktigt att den är städad och fin. Om kunderna ser att det är smutsigt och fullt med fingeravtryck på glasmontrar, på själva disken vid kassan, eller bland kläderna, då får de ett mycket dåligt intryck av butiken och kanske inte ens vill gå in i den. Då har butiksägaren förlorat många kunder bara för att de inte har städat butiken ordentligt. Men här kommer tips på hur en butiksstädning bör gå till.

1. Torka alla ytor rena

Det första som man bör göra när man genomför en butiksstädning är att rengöra alla de ytor där kunderna antingen fingrar på saker eller tar på. Till exempel så är det väldigt många som fingrar på glasmontrar, på alla ställen där man antingen hänger upp kläder, smycken eller inredningsprodukter. Många tar till exempel på dörren och på dörrhandtag, de fingrar på disken invid kassan och på korgar där det finns produkter. Dessutom fingrar de även på själva produkterna som finns i butiken. Men dem kan man inte rengöra, då kanske de förstörs, om det är textilier till exempel. Är det en matbutik, så är det många som fingrar på dörrarna till mjölkprodukterna, på alla diskar som innehåller grönsaker och frukter, som har färdiglagad mat och på alla frysdiskar.

2. Moppa golvet

När alla ytor är rengjorda så bör man alltid moppa golvet. Det är inte hygieniskt med damm som samlas i hörnen. Det är också många som med sina skor smutsar ner golvet och är golvet smutsigt får man ett mycket dåligt intryck av butiken och den kan upplevas som ohygienisk och smutsig. Man får inget bra intryck av en butik som har smutsigt golv, hur smutsigt det än är utomhus. Därför bör även golvet alltid rengöras noggrant.

3. Töm alla sopkorgar

Finns det sopkorgar i butiken ska de absolut tömmas. Det får inte finnas sopor eller skräp i sopkorgarna. Det ser mycket slarvigt ut. Det ska se rent och fint ut och butiken ska kunna visas upp från sin allra bästa sida för att det ska bli bra och en butiksstädning som butiksinnehavaren tycker är värd att betala för.

4. Rengör personalrummet

Till sist får man inte glömma personalrummet. Även personalen ska trivas i butiken som de arbetar i. För dem är det viktigt attde har rena och städade utrymmen där de kan vila från arbetet, äta sin mat, dricka sitt kaffe och kanske gå på toaletten. Därför är de viktigaste utrymmena att städa, badrum eller toalett och kök eller pentry, där det kan förekomma många bakterier.

20 sep 2019